"Między tradycją a mockumentary". Perypetie współczesnego filmu dokumentalnego. Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa


Piątek, 18 maja 2012, Kinoteka,
Sobota, 19 maja 2012, budynek Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej, ul. Chodakowska 19/31


Język konferencji: polski

Jeśli dla kinomana jest coś równie fascynującego, jak oglądanie filmów, to chyba tylko rozmawianie o nich. Kino dokumentalne budzi szczególne dyskusje, nie tylko na temat treści i walorów artystycznych, ale także poziomu prawdy i fikcji w dziele. Właśnie do pasjonatów filmu dokumentalnego skierowany jest program Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, zatytułowanej „Między tradycją a mockumentary. Perypetie współczesnego dokumentu”. Podczas konferencji przedstawiciele różnych dyscyplin i praktyk badawczych omówią najciekawsze zjawiska najnowszego kina dokumentalnego.
Podstawową regułą wydarzenia jest wpisana w nazwę konferencji „interdyscyplinarność”. Chcemy bowiem odejść od stricte filmoznawczej perspektywy, na rzecz wielowątkowej analizy, twórczego wielogłosu i różnorodności spojrzeń. Do dyskusji zapraszamy wszystkich, bez względu na profesję oraz poziom i kierunek wykształcenia. Autorami referatów są studenci, doktoranci, pracownicy naukowi i praktycy kina dokumentalnego. Łączy ich pasja, którą chcą się podzielić.

Każdy panel tematyczny zakończy się dyskusją.
Wstęp na panele wolny.
Zapraszają: Studenckie Koło Filmowe „Kinematograf”, Koło Naukowe „Psychologia Filmu” SWPS

PROGRAM
18 MAJA – Kinoteka
10.30 - otwarcie konferencji
prof. dr hab. Anna Zeidler-Janiszewska – „Lutza Dammbecka porachunki z niemiecką historią”
11.00 – 12.50: MITYCZNY I METAFIZYCZNY POTENCJAŁ FILMU DOKUMENTALNEGO
Czy film dokumentalny może przekazać prawdę „uniwersalną”? Czy może poruszyć duchowo i intelektualnie? Odpowiedź brzmi „tak”- w trakcie sesji zostaną omówione przykłady.
13.10 – 14.00 STRATEGIE AUTORSKIE W KINIE DOKUMENTALNYM
Referaty o twórczych strategiach w kinie dokumentalnym: autorskim komentarzu, ingerencji filmowców w rzeczywistość, konflikcie między obiektywnością i subiektywnością percepcji.
Każdy panel zakończy się dyskusją

19 MAJA – Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
10.00-15.30
DIALOGI i INSPIRACJE
Sekcja dotycząca dialogu twórców filmów dokumentalnych z innymi filmowcami i czerpania inspiracji w filmie dokumentalnym z innych dzieł.
NOWE TECHNOLOGIE i/a NOWE MOŻLIWOŚCI FILMU DOKUMETALNEGO
Nowe technologie w filmach dokumentalnych: naiwna fascynacja nowinkami technicznymi, czy nowe możliwości wyrazu?
KINO DOKUMENTALNE WOBEC HISTORII
Filmy dokumentalne bywają świadectwem swojego czasu, ale również komentarzem do przeszłości. Czy można z nich uczyć się historii? Jaką rolę pełnią: lustra czy krzywego zwierciadła?
DOKUMENTALNA TERAPIA - TERAPIA PRZEZ FILM DOKUMENTALNY
Referaty o filmie dokumentalnym jako narzędziu terapii dla jego twórcy, widza lub bohatera. Czy kino może „leczyć”, koić lęki, wyzwalać tłumione emocje?
INNY? PORTRETY OBCEGO W KINIE DOKUMENTALNYM
Wielu twórców ukazuje istoty i grupy, które funkcjonują na marginesie codzienności. Oswajanie „innego” pełni istotną rolę, ale może też „inność” podkreślać i wyjaskrawiać.
MOCKUMENTARY: GDY FABUŁA CZERPIE Z FILMU DOKUMENTALNEGO…
Sekcja o filmach fabularnych, które udają filmy dokumentalne. Wykorzystują dokumentalne metody i techniki obrazowania, budując złudzenie prawdy, czy oszukują widza i kpią z jego naiwności?
DOKUMENTALNE INSPIRACJE SERIALI
Formuła mockumentary obejmuje nie tylko filmy fabularne, ale też wiele telewizyjnych seriali. Ich twórcy bawią się konwencjami, „puszczają oko” do odbiorcy i zapraszają do dyskusji nad statusem telewizyjnego przekazu w XXI wieku.

Komitet organizacyjny:
dr Marzena Cypryańska
dr Aleksandra Drzał-Sierocka
mgr Martyna Górska
mgr Karol Jachymek
mgr Piotr Jezierski
Sylwia Federico
Marta Kłosińska
Jakub Ryszkiewicz
Magdalena Sienicka