W niedzielę zakończył się 8. PLANETE DOC FILM FESTIVAL - jeden z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie, który odbywał się w dniach 6-15 maja w Warszawie, a 6-8 maja w ramach "weekendu z cyfrowym PLANETE DOC" w 22 miastach Polski.

Międzynarodowe Jury w składzie: Katarzyna Kozyra, Paul Sturtz i Guilermo Rossi główną nagrodę festiwalu PLANETE DOC - NAGRODĘ MILLENNIUM i 8000 euro przyznało obrazowi „Po zachodzie” Nikolausa Geyrhaltera. Jury było pod ogromnym wrażeniem chłodnej, surowej i ostrej krytyki nadmiaru stosowanych w europejskich miastach technologii i środków bezpieczeństwa. Wyróżnienie specjalne przyznano filmowi „Minął dzień” Thomasa Imbacha. „Poruszając się w ogromnej luce, jaka istnieje między światem zewnętrznym a przestrzenią intymną, reżyser stworzył poetycki, eksperymentalny dokument, oparty na żywych emocjach i cichej sile” - uzasadniło Jury.

Międzynarodowe Jury w składzie: Martichka Bozhilova, Esteban Bernatas i Valery Balayan NAGRODĘ MAGICZNEJ GODZINY i 4000 euro dla najlepszego filmu średniometrażowego przyznało obrazowi „Nad morzem” Pedra Gonzálesa-Rubio „za zapewnienie widzom „magicznej godziny” poprzez pokazanie podstawowych wartości człowieczeństwa i ich korzeni”. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne filmowi „Co kryje imię” Evy Küpper „za przedstawienie w niezwykle mocny sposób kwestii tożsamości w świecie, w którym granice własnego samopoznania poszerzają się w nieskończoność”.

Jury w składzie: Marcin Koszałka, Michał Marczak i Piotr Stasik w tym roku po raz pierwszy w historii festiwalu przyznało nagrodę dla twórcy obrazu. CANON CINEMATOGRAPHY AWARD i 4000 euro otrzymał film „Bezsenni" Jacqueline Zünd za „budowanie nastroju, jednorodność plastyczną i ryzyko pracy na granicy cienia”. Wyróżnienia specjalne otrzymały: „Nad morzem" Pedra Gonzálesa-Rubio „za bliskość kamery z bohaterem” oraz „Po zachodzie" Nikolausa Geyrhaltera „za podporządkowanie formie wizualnej opowieści o kondycji kultury zachodniej”.

NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI, ufundowaną przez kanał dokumentalny PLANETE i 2000 euro zdobył „Armadillo - wojna jest w nas” Janusa Metza, w przejmujący sposób pokazujący bezsens walk zbrojnych w Afganistanie.

W konkursie na najlepszy film mówiący o prawach człowieka międzynarodowe Jury w składzie: Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało NAGRODĘ AMNESTY INTERNATIONAL i 3000 euro obrazowi „Życie jest cenne” Shlomiego Eldara. „To film, który pokazuje wewnętrzną walkę bohaterów oraz pozwala wznieść się ponad ideologiczne, polityczne i religijne podziały. Czysto, przekonująco, bez cienia emocjonalnego szantażu tytułową ideę, że „życie jest cenne”. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne dokumentowi „Barzakh. Pomiędzy światami” Mantasa Kvedaraviciusa. „Film o pozornej normalizacji życia w Czeczenii, gdzie ludzie są nadal porywani i torturowani, ma poetycką formę, która pozwala przeniknąć w głąb świadomości bohaterów oraz pokazać to, czego nie widać - ich lęki i wierzenia, które pozwalają przetrwać”.

Jury w składzie: Martyna Wojciechowska, Katarzyna Radzikowska oraz Maciej Muskat w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej przyznało GREEN WARSAW AWARD i 3000 euro obrazowi „Surowa cena ropy” Joe Berlingera. „Autor w inspirujący sposób pokazuje, że dzięki pasji i determinacji można odnieść wymierny sukces. Droga, którą podąża główny bohater, zasługuje na największe uznanie!”. Jury przyznało także wyróżnienie specjalne obrazowi „Kraj gazem płynący” Josha Foxa. „Ten osobisty, zrealizowany z prostotą i pomysłem film, sprawia, że zarówno osoba samego autora, jak i temat przez niego poruszany są przekonywujące, zabawne i poruszające”.

Jury w składzie: Łukasz Ronduda, Małgorzata Sadowska i Kuba Mikurda jednomyślnie przyznało przyznawaną w tym roku po raz pierwszy DOC ART AWARD i 2000 euro dla najlepszego filmu o sztuce filmowi „Arbor” Clio Barnard. Jury uznało, że spośród wszystkich propozycji konkursowych ten najpełniej wykorzystał potencjał tkwiący w spotkaniu świata dokumentu ze światem sztuki. „Jest to nie tylko poruszająca opowieść o artystce, ale też intrygujący eksperyment filmowy. Dla opowieści o tragicznych losach brytyjskiej dramaturżki Andrei Dunbar reżyserka znalazła oryginalną formę. Zacierając granicę między rzeczywistością i fikcją, dokumentem i fabułą, zrobiła film, którego ważnym tematem jest sam proces kreacji. Co to znaczy, że sztuka karmi się życiem? Co tworzy granicę pomiędzy nimi? Czy jest tu miejsce na etykę? - to tylko niektóre z pytań, jakie zadaje Barnard”.

W konkursie na najlepszy film animowany nagrodę WARSAW ANIMATION WINNER i 1000 euro jednogłośnie zdobył dokument „W skali” Mariny Moshkovej. Przyznało je Jury w składzie: Wojciech Wawszczyk, Anna Błaszczyk i Kamil Polak, którzy uznali, że „za pomocą kilku kresek i kartki papieru autorka dostarczyła w ciągu 7 minut tyle emocji i zwrotów akcji, ile dobry film katastroficzny. Prostota i minimalna forma łączy się tu z wysokiej próby rzemiosłem, finezyjnym dźwiękiem i bezpretensjonalną artystyczną zabawą”.

NAGRODĘ NOS CHOPINA i 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej otrzymała „Kinszaska symfonia” w reżyserii Clausa Wischmanna i Martina Baera, którzy „barwnie i wielowymiarowo ukazali pragnienie człowieka, aby interpretować i grać muzykę. Film ten stanowi dowód na to, że jest to wyjątkowa forma sztuki, gdyż potrafi „zarazić” sobą i zainspirować zarówno artystów, jak i ich słuchaczy”. Jury w składzie: Piotr Metz, Angelika Kucińska, Paula Bialski i Karol Strzemieczny (zespół Paula i Karol) przyznało także wyróżnienie obrazowi „Passione” Johna Turturro „za nowatorskie rozwiązanie formalne, które świetnie komponuje się z wyjątkowością Neapolu i jego przestrzenią muzyczną”.

NAGRODĘ SIECI KIN STUDYJNYCH I LOKALNYCH i wsparcie SKSiL dla dystrybucji filmu w Polsce, przyznawaną przez publiczność „weekendu z cyfrowym PLANETE DOC”, otrzymała „Krew w twoim telefonie” Franka Piaseckiego Poulsena, w którym reżyser ujawnia silne i wstrząsające powiązania przemysłu telefonii komórkowej z nielegalnym wydobyciem surowców w Kongo.

Na 8. PLANETE DOC wręczona została także NAGRODA MIESIĘCZNIKA FOCUS dla największej osobowości festiwalu. Jej laureatką została Jane Goodall - ikona ekologii, badaczka zachowań szympansów, działaczka społeczna i rzeczniczka na rzecz światowego pokoju, bohaterka filmu „Życie Jane” Lorenza Knauera.

Mecenasem festiwalu jest BANK MILLENNIUM.

Głównym Partnerem festiwalu jest kanał dokumentalny PLANETE. Stacja prezentuje starannie wyselekcjonowane dokumenty z całego świata i na każdy temat, zawsze w odniesieniu do człowieka. Najlepsze filmy pokazywane na festiwalu można później zobaczyć na antenie PLANETE. Więcej informacji na www.planete.pl