W sobotę 19 maja 2012, podczas ceremonii wręczenia nagród w warszawskim Kinie Luna, ogłoszeni zostali laureaci 9. PLANETE DOC FILM FESTIVAL – jednego z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych w Europie, który odbywał się w dniach 11-20 maja w Warszawie, 14-20 maja we Wrocławiu, a 11-13 maja w ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC” w 22 miastach Polski.

Międzynarodowe Jury w składzie: Maria Zmarz-Koczanowicz, Sam Green i Rick Minnich główną nagrodę 9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – NAGRODĘ MILLENNIUM i 8000 euro, ufundowane przez Mecenasa festiwalu Bank Millennium, przyznało obrazowi „5 rozbitych kamer” Emada Burnata i Guy’a Davidi. Główny bohater, mieszkający na Zachodnim Wybrzeżu palestyński rolnik Emad, za pomocą tytułowych pięciu kamer dokumentuje różne oblicza zmagań jego wioski z żydowskimi osadnikami. „5 rozbitych kamer” to nie tylko fascynujący obraz, dokumentujący unikalne zdarzenia z historii żydowsko-palestyńskiego konfliktu, lecz również bardzo osobista, poruszająca filmowa wypowiedź na temat walki palestyńskiej wioski przeciwko przemocy i opresji. Jury było pod ogromnym wrażeniem „ogromnego poświęcenia twórców – całkowitego oddania się projektowi realizowanemu w wyjątkowo niesprzyjających warunkach, jak również głębokiego humanizmu filmu”. Wyróżnienie specjalne przyznano filmowi „Mistrz tańca powraca” Christiana Holtena Bonke i Andreasa Koefoeda, za „wyjątkowe rzemiosło, intymność i piękno realizacji”.

Międzynarodowe Jury w składzie: Anna Wydra, Sara Garcia Villanueva oraz Walter Stockman NAGRODĘ MAGICZNEJ GODZINY i 4000 euro, ufundowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej dla najlepszego filmu średniometrażowego, przyznało obrazowi „Wszyscy święci” Briana M. Cassidy’ego i Melanie Shatzky. Jury przyznało także dwa wyróżnienia specjalne filmom: „Chłopak stąd” Yao Hung-I – „wyjątkowemu filmowi o przyjaźni, namalowanej na płótnie i sfilmowanej w rzeczywistości” za „szczere i ciepłe spotkanie przyjaciół po latach” oraz filmowi „900 dni” Jessiki Gorter – „imponującej konfrontacji heroicznego mitu stworzonego przez władze dla celów politycznych z intymnymi wspomnieniami ofiar, pokazanymi w intensywny i trafny sposób”.

Jury w składzie: Jacek Petrycki, Jacek Prosiński i Michał Bukojemski przyznało nagrodę dla twórcy obrazu CANON CINEMATOGRAPHY AWARD i 4000 euro, ufundowane przez firmę Canon, filmowi „Pałac" Tomasza Wolskiego za „konsekwentną i surową formę wizualną opowieści o trwaniu i degradacji symboli”.

NAGRODĘ PUBLICZNOŚCI i 2000 euro, ufundowane przez kanał dokumentalny PLANETE+, zdobył „Gnarr na prezydenta” Gaukura Ulfarssona.

W konkursie na najlepszy film mówiący o prawach człowieka międzynarodowe Jury w składzie: Draginja Nadaždin, Tadeusz Sobolewski i Mirosław Chojecki przyznało NAGRODĘ AMNESTY INTERNATIONAL i 3000 euro obrazowi „Powrót na Plac Wolności” Petra Loma. „Film ten jest wnikliwym spojrzeniem na Egipt rok po rewolucji rozpoczętej na Placu Tahrir. Przejmująco opowiada pozornie znaną z mediów historię o egipskiej rewolucji, zapraszając nas do osobistych dramatów jej 5 bohaterów. Najbardziej poruszyła nas odwaga bohaterów, którzy nie zgadzają się na kontynuację przemocy, brak zmiany i na nieszczere obietnice reform służb bezpieczeństwa. Zaskakuje błyskotliwość z jaką film ukazuje, że wałka o godność i wolność dla bohaterów egipskiej rewolucji nadal trwa” – uzasadniło Jury. Jury przyznało także dwa wyróżnienia specjalne dokumentom: „5 rozbitych kamer” Emada Burnata i Guy’a Davidi za „bardzo osobiste spojrzenie na konflikt izraelsko-palestyński, gdzie kamera jest świadomie wybranym narzędziem upartej wałki z przemocą” oraz „Pokolenie Kunduz” Martina Gernera za „subtelny obraz codzienności w Afganistanie, pokazanej przez pryzmat życia mieszkańców wioski, którzy własnymi drogami szukają wiary w przyszłość”.

Jury w składzie: Katarzyna Guzek, Monika Walencka, Adam Wajrak i Jacek Bożek w konkursie na najlepszy film o tematyce ekologicznej przyznało GREEN WARSAW AWARD i 3000 euro obrazowi „Prezydent nowej Atlantydy” Jona Shenka – „pięknie sfilmowanej i opowiedzianej opowieści o prezydencie Malediwów Mohamedzie Nasheedim, która nie tylko pokazuje, jak groźne dla nas ludzi mogą być zmiany klimatyczne, ale przede wszystkim uświadamia, na czym polega polityczna gra wielkich tego świata”. Jury przyznało także wyróżnienia specjalne obrazom „Pułapki rozwoju” Mathieu Roy’a i Harolda Crooksa za „niezwykle trafną i dogłębną analizę przyczyn kryzysu środowiskowego i cywilizacyjnego, który trapi ludzkość” oraz „Jedziemy dalej” Oscara Clemente „za znakomite artystycznie pokazanie problemów motoryzacji i tego, jak zmienia nasz świat”.

Jury w składzie: Natalia Sielewicz, Sebastian Cichocki i Jacek Tomczuk przyznało NAGRODĘ DOC ART i 2000 euro dla najlepszego filmu o sztuce filmowi „Gerhard Richter” Corrine Belz. „W czasach, kiedy najczęściej mówi się o pożądanym skutku sztuki, film ten mówi o jej metodzie. Nagradzamy film konsekwentny ale i zachowawczy, toczący się nieśpiesznie, niegloryfikujący bohatera, ale pokazujący jego znużenie i dylematy […] Dokument Corriny Belz prowokuje pytania o rolę sztuki w XXI wieku oraz możliwości ocalenia ekskluzywnego , jakim jest malarstwo, w czasach gwałtownych przemian politycznych i aktywności ruchów społecznych”.

NAGRODĘ NOS CHOPINA i 1000 euro dla najlepszego filmu o tematyce muzycznej otrzymał „Cure for Pain. Historia Marka Sandmana” Roberta G. Bralvera i Davida Ferino. Jury w składzie: Bartek Chaciński, Mikołaj Ziółkowski i Andrzej Matusiak uznało, że spośród wszystkich propozycji konkursowych, film ten „w najlepszy sposób łączy czysto muzyczną zawartość z pasjonującą opowieścią o życiu”. „Wnosi do historii tajemniczego lidera Morphine, Marka Sandmana, nowe wątki i informacje, w niezwykle emocjonalny sposób pokazuje też losy jego rodziny. Przedstawia muzyka bezkompromisowego, dostarcza dowodów niesłabnącego kultu Sandmana wśród innych artystów i prezentuje przy tym wszystkim twórczość Morphine. Dostosowuje się do niej klimatem i tempem. Usatysfakcjonuje miłośników tej muzyki, a tych dotąd niezainteresowanych pchnie w stronę poznawania dyskografii zespołu”.

NAGRODĘ SIECI KIN STUDYJNYCH I LOKALNYCH i wsparcie SKSiL dla dystrybucji filmu w Polsce, przyznawaną przez publiczność „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC”, otrzymali „Zurbanizowani” Gary’ego Hustwita, w których reżyser bierze na warsztat projektowanie miast i dowodzi, że w dobie postępującej urbanizacji staje się ono jednym z największych wyzwań współczesnego świata.

Przyznawaną w tym roku po raz pierwszy przez dziewięciu polskich czołowych blogerów NAGRODĘ BLOGERÓW 9/9 i 1000 euro, ufundowane przez Against Gravity, otrzymał film „Ambasador” Madsa Brüggera – kontrowersyjny obraz autora „Idiotów w Korei”, w którym reżyser przybiera fałszywą tożsamość liberyjskiego dyplomaty, aby zdemaskować świat afrykańskiej korupcji.

Na 9. PLANETE DOC FILM FESTIVAL wręczona została także NAGRODA MIESIĘCZNIKA „FOCUS” dla największej osobowości festiwalu. Jej laureatem został James Marsh – zwycięzca Oscara za film „Człowiek na linie” oraz twórca pokazywanego na festiwalu „Projektu Nim”.

Dziś wieczorem, podczas oficjalnej gali we wrocławskim Dolnośląskim Centrum Filmowym, poznamy laureata przyznawanej po raz pierwszy dwunastej nagrody 9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL – GRAND PRIX DOLNEGO ŚLĄSKA – NAGRODY MARSZAŁKA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO. Zwycięzcę nagrody i 3000 euro wyłoni, spośród 16 filmów startujących w konkursie głównym o Nagrodę Millennium, Jury w składzie: Przemysław Wojcieszek, Magda Podsiadły i Lambros Ziotas.

9. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL odbywa się w dniach 11-20 maja w warszawskich kinach Kinoteka, Luna i KINO.LAB, 14-20 maja we Wrocławiu, w Dolnośląskim Centrum Filmowym (DCF), a 11-13 maja w ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC“ w kinach studyjnych w 22 miastach w Polsce.

Mecenasem festiwalu jest BANK MILLENNIUM.

Głównym Partnerem festiwalu i fundatorem Nagrody Publiczności jest kanał dokumentalny PLANETE+. Stacja pomaga zrozumieć skomplikowany i wciąż zmieniający się świat, w którym żyjemy. PLANETE+ poszerza horyzonty, kreuje opinie i pobudza do dyskusji, poruszając kwestie bliskie człowiekowi. Najlepsze film pokazywane na festiwalu można później zobaczyć na antenie stacji.